Škola a...páchání pomoci

27. 10. 2019 13:14:21
Pokud soucítíš s hladovým, nauč ho chytat ryby. Nechytej mu je sám. Pak totiž nepomáháš, ale pácháš. Pácháš pomoc.

Mimo školáka mám doma i čerstvého školkaře. Naše rána bývají občas (hm...kecám, děje se to denně) náročná. Vysvleč se z pyžama...zuby...sedni si k tomu jídlu...nevytahuj to odrážedlo...boty...nazuj si boty...slyšíš mě...fakt už nestíháme!!! "Mami, pomož mi!", sedí si mé mladší mládě doslova a do písmene na rukách a houpá u toho na malé sesličce v předsíni bosýma nohama.

Pomáhat se má. Ne, musí! Jo...musí? A funguj! Naše vlastní děti nám naštěstí dávají cenné životní lekce o hranicích této, napohled nutně bezbřehé, aktivity. Díky tomu zvládnou, dřív nebo později, obout si samy boty, namazat rohlík máslem, nebo po sobě umýt poplivané umyvadlo. Zkrátka nás nepotřebují. Zvládnou se o sebe a své okolí postarat samy, i když nás zpočátku urputně přesvědčují o opaku.

Bezhraniční pomoc je v mé profesi denním tématem. Měla bych pomáhat. Měla bych hledat úlevy. Co když ale vidím něco podobného, jako u nás v předsíni? Vidím, že svým zásahem vlastně necílím na samostatnost, ale prodlužuji neschopnost. Pohodlnost. Očekávání další a další pomoci. Má tím pádem pomoc hranice?

"Hele, nic moc v tom papíru nemáme, vlastně se žádná porucha nepotvrdila, ale z poradny nějaké úlevy do hodin doporučili", sdělovala mi s nadšením kamarádka, jak dopadli na vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. "Takže mu teď pomáhám i doma. Včerejší úkol z matiky byl fakt mazec. Celá stránka příkladů. Tak jsem zaúkolovala i starší dceru, aby mu pomohla a něco jsem vypočítala i já, aby to zvládl". "A co dělal Mára?", já na to. "No...pomohlo mu to...a...seděl." Aha. Na rukách? Chtěla jsem dodat, ale ovládla jsem se. Nepopírám existenci vývojových poruch či oslabení. Ale vadí mi páchání pomoci. Pokud se můj kojenec pohybově nevyvíjí, jak má, cvičím s ním doma Vojtovu metodu, i když pláče a já s ním. Protože ležet ho nenechám, a i když to tak nemusí vypadat, pomáhám mu. Pokud mám doma šilhající dítě, nasazuji mu denně na brýlky okluzor, i když se mu to nelíbí. Protože bez něj by šilhalo delší dobu nebo napořád. Pomáhám mu, i když mi to nevěří. Zvláštním fenoménem dnešní doby jsou však potvrzené nedokonalosti spojené se školou. Jak báječné je totiž dozvědět se, že porucha znamená v tomto případě žádat úlevu! Učitelé jsou povinni a mým hlavním úkolem je sledovat dodržování! Dítě je třeba jen oprášit a politovat. Pohlídat pedagogy. Popřípadě si na ně stěžovat. Mé dítě takto postupně získá zpět ztracenou sebejistotu a po samovolném odeznění poruchy plynule naváže na své dřívější pracovní návyky. Toť reálné představy některých z rodičů školáků. Pokud náprava nefunguje, na vině je většinou nerespektující pedagog. Neschopný a málo se snažící! Nepomáhající! Hon na něj!

Přitom, kolegové psychologové z poraden vedou dozajista s rodiči i edukační rozhovor. Co doma rodiče musí, na čem zapracovat, v čem nepolevovat. Jak poruchu co nejrychleji zmírnit či odstranit. Tedy, jak doma "cvičit Vojtovku a nasazovat okluzor". K nám do školy však někdy přichází rodiče dbající pouze na úlevy. Netrapte mé nemocné dítě! Fuj Vojtovka, fuj okluzor, hnusný učitel i škola. A doma v tomto přístupu pokračují. Páchají pomoc. Děti, které by se se svou nedokonalostí dokázaly poprat s takovou docela rychle, sedí. Na rukách. Hongají u toho většinou nohama a sledují učitele. Zda dodržuje a pomáhá. Protože pomáhat se má. Ne. Musí!

Autor: Radana Večeřová | neděle 27.10.2019 13:14 | karma článku: 43.25 | přečteno: 6593x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Společnost

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 7.73 | Přečteno: 79 | Diskuse

Filip Vracovský

Jak to vypadá Mordor ( Rusko ) už nám klepe na dveře ?

Krátká předsváteční úvaha ... Taky vás některé uklidňující zprávy spíš rozruší ? Račte vstoupit .....

28.3.2024 v 9:00 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 220 |

Michael Laitman

Odhalení tajemství Knihy života

Jeden mudrc kdysi řekl: „Člověk musí získat jak vědomosti, tak moudrost.“ Na otázku, jaký je mezi nimi rozdíl, odpověděl: „Vědomosti se získávají čtením knih, moudrost se získává čtením knihy, kterou jsi ty sám.“

28.3.2024 v 4:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 28 | Diskuse

Tadeáš Firla

KSČM a Jan Ámos Komenský

Myslím, že politické, nebo náboženské symboly mají veliký význam a pro některé lidí hodně znamenají. Dnes jsem si všiml dvou. Vedle sebe ve skříňce - logo KSČM a portrét Jana Ámose Komenského. Je to změna mysli, nebo pouhá fraška?

28.3.2024 v 1:25 | Karma článku: 8.97 | Přečteno: 134 | Diskuse

Václav Kunft

Krásná česká královna Viola Těšínská.

O Viole Těšínské je zoufale málo písemných zmínek. Není divu, nebyla příliš významná a manželkou panovníka byla pouze rok. O to víc může pracovat fantazie.

27.3.2024 v 15:05 | Karma článku: 14.75 | Přečteno: 345 | Diskuse
Počet článků 8 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 5442

Jsem máma od dvou dětí. Kluků. Taky jsem psycholožka. Školní. "Za nás" nic takového na škole nebylo. K čemu? Utři slzy, sopel, nějak je, nějak bude. Proč jsou vůbec na školách školní psychologové dnes? A tak mě napadlo začít o tom psát. Přiblížit profesi skrze popis nejčastějších témat. Vystudovala jsem jednooborovou psychologii na VŠ v Brně, dodělala si psychoterapeutický výcvik (PCA). Ve školství tak pracuji poradensky i terapeuticky. Z netradičních metod využívám například tzv. herní pískoviště, což je možnost zhmotnění vnitřního světa dětí i dospělých do prostoru malého pískoviště s využitím nejrůznějších figurek. Připravuji peventivní programy pro třídy, adaptační pobyty pro šesťáky, předškolní kurzy pro budoucí prvňáčky, dělám profesní diagnostiku deváťákům. S rodiči i učiteli hledáme cesty, když například začne nosit dítě, z ničeho nic, čtverky, pětky, trpí strachem z mluvení před třídou, cítí se ve třídě často samo nebo se třeba doma odmítá odtrhnout od mobilu. A protože ráda píšu, rozhodla jsem se přiblížit můj pracovní svět a hlavně svůj pohled na nejčastější otázky skrze blog. Tady je.

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...